آیلتس, مقالات, مقالات آیلتس

نکات آزمون listening

در مطالب قبلی لیسنینگ آیلتس را بررسی کردیم و سوال ‌های متدوالی که در موردش پرسیده میشود را پاسخ دادیم.با توجه به اهمیت لیسنینگ در آزمون،به بررسی مفصل تر آن میپردازیم و از نکات کلیدی و کاربردی آن میگوییم.با ما همراه باشید.

جلو بودن از صوت لیسنینگ به چه معناست؟

نکته اول لیسنینگ آیلتس IELTS Listening این است که مادام باید از Recording یا صوت لیسنینگ جلو باشید. این به چه معناست؟جلو بودن از Recording یا صوت لیسنینگ یعنی قبل از اینکه لیسنینگ پخش شود، متقاضی آیلتس IELTS پاسخ ها را پیش بینی کرده و بداند که قرار است راجع به چه موضوعی  بشنود. در اصل، یک تمرین لیسنینگ باید دوبار پخش گردد. دفعه ی اول برای یافتن Main Idea و دفعه دوم برای Details. اما ظاهرا آیلتس IELTS داستان را عوض کرده است. به جای پخش کردن دفعه اول، به متقاضی آیلتس فرصتی می دهد تا سوالات را جلو جلو خوانده و پاسخ را حدس بزند.

شما در چند مرحله فرصت های باطلی دارید. اولین فرصت شما زمانی است که شخصی برای شما توضیح می دهد ساختار آزمون چگونه است و برای شما یک مثال پخش می کند. همچنین در آخر هر Section، به متقاضیان 30 ثانیه وقت اضافه داده می شود تا پاسخ هایشان را بررسی کنند. این ها همه موقعیت هاییست که هر متقاضی باید از آن ها استفاده کند تا از رکوردینگ پیشی بگیرد.

چگونه از زیر و بم صدا به صورت بهینه استفاده کنیم؟

نکته دوم لیسنینگ آیلتس IELTS Listening این که گوینده ها در لیسنینگ آیلتسIELTS Listening برای تغییر موضوع صحبتشان، پیچ (PITCH) یا زیر و بمی صدایشان را تغییر می دهند و نُت های صدایشان بالاتر می رود. با این تغییر Pitch صدای گوینده می توان فهمید که موضوع عوض شده و چنانچه متقاضی آیلتس منتظر شنیدن پاسخی است که گوینده از آن گذشته و متقاضی آن را از دست داده است، در اینجا می توان مطمئن شد که آن موضوع به اتمام رسیده و متقاضی باید به بخش بعدی برود.معمولا کسانی که در لیسنینگ آیلتس IELTS Listening صحبت می کنند، برای تغییر موضوع صحبتشان، علاوه بر تغییر زیر و بمی صدایشان، یکی از عبارات زیر را استفاده می کنند:

And now (we will) 
    Finally, can you tell us 
    Before I move on to 
    And what about؟
    Now tell me, …
    Right, so the first thing 
    I’d like now to move on to
    Well, that’s about it, except for 
    Next, I’d like to 
    To start with 
    One more thing 
 

پس به نت صدای گوینده و عبارات فوق،حساس باشید

پس از پیدا کردن پاسخ،سوال را رها نکنید

نکته سوم لیسنینگ آیلتس IELTS Listening مرتبط به تغییر دادن اطلاعات است. گوینده ها در لیسنینگ آیلتس IELTS Listening گاهی اطلاعاتی را که در اختیار ما قرار می دهند تغییر می دهند. مثلا یک شماره تلفن داده و متقاضی آن را یادداشت می کند. اما سپس بخشی از اطلاعات داده شده را عوض می کنند. یا ممکن است ملیت کسی را آلمانی گویند اما بعد در جمله بعد ملیت آن فرد مورد نظر را به روسی تغییر دهند.پس مواظب این نکته باشید و پس از نوشتن پاسخ آن را رها نکنید

روی سوالی که رکوردینگ از آن گذشته گیر نکنید. اگر ننوشتید، آن را رها کرده و به ادامه صوت گوش دهید.

نکته چهارم لیسنینگ آیلتس IELTS Listening مشکل بسیاری از متقاضیان آیلتس است. بعضی متقاضیان روی پاسخ یک سوال گیر کرده و سعی می کنند تا به پاسخ آن فکر کرده تا به یاد بیاورند و در همین حین، از Recording غافل شده و قطعا پاسخ سوال های بعدی را از دست می دهند. همچنین، پاسخ آن سوال را نیز پیدا نخواهند کرد.

موقع تمرین در خانه برای لیسنینگ آیلتس حتما پاسخ ‌ها را به برگه پاسخ نامه انتقال دهید و تمامی موارد مهم فوق را به حافظه بسپرید.

ده دقیقه وقت اضافه برای انتقال دادن پاسخ ها به پاسخ نامه آیلتس به مقاضیان داده می شود؛ پس حین شنیدن لیسنینگ، برگه پاسخ نامه را کنار گذاشته و فقط روی پاسخ دادن روی دفترچه سوال متمرکز باشید.
    پاسخ هایی که از کادر هر سوال در برگه پاسخ نامه بیرون می زنند غلط می باشند.
    می توان تمام پاسخ ها را کاملا با حروف بزرگ و یا کاملا با حروف کوچک نوشت، حتی اگر اسم خاص باشند.
    تمام پاسخ هایی هجی یا spelling آن ها اشتباه است، غلط هستند.
    تمام پاسخ هایی که از نظر گرامری اشتباه هستند غلط می باشند.

هردو Spelling امریکایی و بریتانیایی درست هستند اما باید کلمات کاملا درست هجی شوند.

نکته هفتم لیسنینگ آیلتس IELTS Listening در رابطه با هجی یا Spelling کلمات است.می دانید که برخی کلمات دو هجی متفاوت دارند، یک هجی امریکایی و یک هجی انگلیسی. در آیلتس هر دو spelling پذیرفته اند. مثلا هر دو Traveling و Travelling صحیح هستنددرضمن، همانطور که در نکته ششم گفته شد، spelling صحیح لازم بوده و در صورت غلط بودن آن، نمره خود را نخواهید گرفت

ترتیب در انتخاب های چندتایی حائز اهمیت نیست.

در برخی سوالات مثل Multiple Choice multiple Answer از متقاضیان آیلتس می خواهند برای مثلا سوالات 12 و 13، دو گزینه را از بین گزینه های A تا F انتخاب کرده و بنویسند. پاسخ ها به هر ترتیبی درست است و می توان مثلا به این دو شکل نوشت و هردو صحیح هستند:
 
12. B | 13. E
 
12. E | 13. B

در نگارش تاریخ ها، از الگوی فوق درس بگیرید

نکته نهم لیسنینگ آیلتس IELTS Listening در مورد اعداد و تاریخ هاست. اگر یک تاریخ بشنوید (مثلا سوم فوریه 2012)، تمامی پاسخ های زیر صحیح هستند:
 
Feb. 3, 2012
 
Feb. 3rd, 2012
 
Feb. 3rd, 2012
 
Feb. third, 2012
 
the 3rd of Feb. 2012
 
February 3, 2012
 
February 3rd, 2012
 
February 3rd, 2012
 
February third, 2012
 
the 3rd of February 2012
 
 

فقط مراقب محدودیت تعداد کلمات باشید كه در بالاي سوالات به شما داده مي شود

در کنار عبارت محدودیت کلمات، یک علامت بزرگ بگذارید تا فراموش نکنید!

نکته دهم لیسنینگ آیلتس IELTS Listening تعداد کلمات مجاز در سوالات جای خالی است.اگر از تعداد کلمات مشخص شده بیشتر بنویسید، علی رغم پاسخ صحیح، نمره خود را نمی گیرید. برای مثال، اگر در صورت سوال ذکر شده باشد NO MORE THAN TWO WORDS، پاسخ شما اگر بیشتر از دو کلمه باشد صحیح نخواهد بود.

اولین مهارت از مهارت های لازم برای لیسنینگ آیلتس – پیش بینی کردن

در لیسنینگ آیلتس IELTS Listening با توجه به اینکه متقاضیان آیلتس تنها یکبار صوت یا Recording را می شنوند، و به جای شنیدن صوت دفعه اول برای Main Ideas، فرصتی برای خواندن سوالات دارند، باید از این وقت استفاده کنند تا با موضوع لیسنینگ هر بخش آشنا شده و قبل از پخش صوت، پاسخ سوال ها را پیش بینی کنند.پیش بینی پاسخ سوال های لیسنینگ آیلتس IELTS Listening با توجه به کلمات قبل و بعد آن ها انجام می شود. به این مثال دقت کنید:

Flight number is (1)…………….. and the plane arrives at (2)..…………. pm.

در اینجا می توان پیش بینی کرد که جای خالی اول یک شماره یا ترکیب شماره و عدد است چرا که پاسخ باید شماره یا کُد یک پرواز باشد (مثلا TDF2340K). پاسخ جای خالی دوم هم یک زمان است و باید مثلا به شکل 6:30 نوشته شود.

دومین مهارت لازم برای موفقیت در لیسنینگ آیلتس – اعداد و حروف

در لیسنینگ آیلتس IELTS Listening بخصوص  در سکشن اول، اعداد و حروف برای متقاضی هجی می شوند و متقاضیان باید تمرین های فراوانی برای نوشتن سریع حروف و اعداد شاید عجیب و قریب کنار یکدیگر بکنند.باید برای تقویت این مهارت، در ابتدا تسلط کافی روی حروف زبان انگلیسی پیدا کنید. سپس با تلفظ آن ها با لهجه های امریکایی و بریتانیایی آشنا شوید. برای مثال حرف H را اکثرا اشتباه تلفظ می کنند. همچنین، حرف R تلفظش کمی در امریکایی و بریتیش متفاوت است.برای تمرین بیشتر، کسی را پیدا کنید که بتواند تمامی این حروف را سریعا پشت یکدیگر و به درستی تلفظ کند. آنگاه، گوگل کنید “Oxford professors” و از پارتنر خود بخواهید آن اسامی را برای شما هجی کرده و شما تند تند همه را بنویسید. با این تمرین شما کم کم این مهارت را به دست خواهید آورد.برای اعداد نیز همین کار را انجام دهید. پس از پیدا کردن تسلط روی تلفظ آن ها، بالخص در word stress و اعداد بزرگ، از کسی که واردتر است بخواهید چندین شماره تلفن برای شما بخوانددر نهایت، باید به سراغ ترکیب اعداد و حروف بروید. لیستی از شماره بلیط های سفری را پیدا کنید و به تمرین ترکیبی ادامه داده تا بر تمامی موارد چیره شوید.

سومین مهارت لازم برای موفقیت در لیسنینگ آیلتس – شنیدن سرعتی جملات و حفظ اطلاعات

در لیسنینگ آیلتس IELTS Listening گاهی باید بتوانید چیزی را که خیلی سریع گفته شده بشنوید و آن را در حافظه ثبت کرده و نگه دارید. برای بدست آوردن این مهارت، می توانید یک صوت لیسنینگ را برداشته و یک تکه کاغذ و خودکار آماده کنید. سپس، یک جمله کامل را پخش کرده و گوش دهید. سپس رکوردینگ را pause کرده و آن جملات را تک تک بنویسید. هرچقدر بتوانید اطلاعات را بیشتر در حافظه نگاه داشته و سپس به روی برگه انتقال دهید، مهارت لیسنینگ شما قوی تر خواهد شد.

چهارمین مهارت لازم برای موفقیت در لیسنینگ آیلتس – املای صحیح کلمات

در لیسنینگ آیلتس IELTS Listening گاهی باید بتوانید چیزی را که خیلی سریع گفته شده بشنوید و آن را در حافظه ثبت کرده و نگه دارید. برای بدست آوردن این مهارت، می توانید یک صوت لیسنینگ را برداشته و یک تکه کاغذ و خودکار آماده کنید. سپس، یک جمله کامل را پخش کرده و گوش دهید. سپس رکوردینگ را pause کرده و آن جملات را تک تک بنویسید. هرچقدر بتوانید اطلاعات را بیشتر در حافظه نگاه داشته و سپس به روی برگه انتقال دهید، مهارت لیسنینگ شما قوی تر خواهد شد.

پنجمین مهارت از مهارت های لازم برای لیسنینگ آیلتس – شناخت سوال ها

در لیسنینگ آیلتس IELTS Listening درست همچون هر آزمون دیگری، باید با روند پیشروی آزمون آشنا باشید و بخشی از آن، شناخت بر روی انواع سوال های آن آزمون است. لیسنینگ آیلتس IELTS Listening نیز از این داستان مستثنی نیست. شما، کسی که متقاضی شرکت در آزمون آیلتس هست، بلخص کسی که می خواهد نمره 7 و بالاتر بگیرد، کاملا باید به انواع سوالات لیسنینگ آیلتس IELTS Listening اشراف کامل داشته باشید. تمرین بسیار بر روی تک تک آن ها به صورت مجزا، و سپس به صورت کلی بسیار توصیه می شود.

انواع سوالات لیسنینگ آیلتس را ببینید.

ششم و مهم ترین مهارت های لازم برای لیسنینگ آیلتس – مدیریت عملکرد و مدیریت روانی خود

در لیسنینگ آیلتس IELTS Listening اغلب متقاضیان چند باری گم می کنند که رکوردینگ در حال پاسخ دادن به کدام سوال هست. آن ها همچنین چند بار روی یک سوال مشخص گیر می دهند چرا که حس می کنند پاسخ را شنیده و اگر جواب را ننویسند چیزی از کف رفته است و روی آن سوال مانده و گیر می کنند!وضعیت فوق، مثالی از عدم موفقیت در مدیریت عملکرد در آزمون، و همچنین عدم مدیریت روحیه متقاضی در حین شرکت در لیسنینگ آیلتس IEL است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *