آموزشی, درسنامه های رایگان, عمومی

چگونه هر یک از کلمات Palate، Palette، Pallet را به درستی استفاده کنیم؟

زبان انگلیسی با وجود زیبا بودن، پیچیدگی‌های فراوانی نیز دارد. یکی از این پیچیدگی‌ها در مورد کلماتی است که حتی با تجربه‌ترین افراد نیز هنگام استفاده از آن‌ها ممکن است مرتکب اشتباه شوند. 

کلمات Palate، Palette، Pallet به دلیل تلفظ یکسان اما معنای متفاوت، نمونه‌ای از این دسته کلمات پیچیده هستند.

نه تنها املای این کلمات، بلکه نحوه تلفظ یکسان آن‌ها ممکن است شما را به اشتباه بیندازد، به همین دلیل در ادامه ما نحوه استفاده صحیح از هر کلمه و چند ترفند برای یادآوری اینکه کدام تعریف و معنا مربوط به کدام املا است را با شما در میان می‌گذاریم.

تعاریف کلمات Palate، Palette، Pallet:

Palate به معنی سقف دهان و حس چشایی و ترجیحات شما است، که این کلمه را نباید با یک Palette که همان تخته‌ای که هنرمند بر روی آن رنگ‌ها را مخلوط می‌کند، اشتباه گرفت. 

و در نهایت، Pallet یک پلتفرم بزرگ و چوبی است که برای جابجایی اشیا، و معمولاً برای مقاصد تجاری استفاده می‌شود.

در ادامه هرکدام را با جزئیات بررسی خواهیم کرد.

تعریف Palate:

اگر با زبان خود سقف دهان‌تان را لمس و حس کنید، شما در اصل Palate و یا کام و یا همان سقف دهان خود را لمس کرده‌اید.

 ساختار سخت و استخوانی که احساس می‌کنید به جدا کردن حفره‌های دهان از حفره‌های بینی کمک می‌کند و به آن Hard Palate می‌گویند. ما همچنین یک Soft Palate داریم که از ماهیچه تشکیل شده و در انتهای دهان به سمت گلو قرار دارد.

.The pediatrician recommended surgery to fix the child’s cleft palate

.Teeth form on the palate

Palate همچنین به طعم و مزه نیز اشاره دارد. رابطه کلمه Palate با کلمه طعم و مزه نیز می‌تواند به معنای ترجیحات (preferences) زیبایی‌شناختی (aesthetic) و فکری ما نیز باشد. طعم و مزه (Taste) در واقع مترادف کلمه Palate هستند.

.The wine had a unique palate, with hints of oak and citrus

.Jeanine has a very selective palate; she’s interested in only the softest fabrics and finest jewelry

در اواخر قرن چهاردهم، مردم بر این باور بودند که تمام حواس چشایی از سقف دهان ما ناشی می‌شود، به همین دلیل است که کلمه لاتین palatum، که Palate از آن گرفته شده است، هم به معنای سقف دهان و هم به معنای طعم و مزه است. 

اگرچه اکنون می‌دانیم که حس چشایی و طعم و مزه به دلیل وجود جوانه‌های چشایی در زبان ما است، اما هر دو معنی این کلمه، یعنی سقف دهان و طعم همچنان باقی مانده است.

قسمت پایانی کلمه Palate با ate (فعل گذشته Eat، به معنای خوردن) نوشته می‌شود، که این مورد به شما در به خاطر سپردن زمان استفاده از این کلمه کمک می‌کند.

تعریف Palette:

Palette کلمه‌ای هنر محور است که به تخته‌ای که برخی از هنرمندان برای ترکیب رنگ‌ها در حین کار استفاده می‌کنند، اشاره دارد. Palette یک تخته صاف با یک سوراخ کوچک در یک طرف است که هنرمند می‌تواند آن را با انگشت شست خود نگه دارد و آن را روی ساعد خود قرار دهد. 

Palette به‌طور معمول از چوب و یا پلاستیک ساخته می‌شود.

در طراحی با استفاده از کامپیوتر، یک پالت رنگ (Color Palette) وجود دارد که به عنوان جدول جستجوی رنگ (color look-up table -CLUT) نیز شناخته می‌شود، که در آن به هر رنگ‌ عددی اختصاص داده می‌شود و در یک شاخص سازماندهی می‌شوند، که می‌توان از آن برای استفاده مجدد از رنگ‌هایی که قبلاً در یک طرح استفاده شده و یا ایجاد رنگ‌های جدید استفاده کرد.

Palette همچنین می‌تواند به طیف وسیعی از صداها و آهنگ‌ها در موسیقی اشاره داشته باشد.

.Mixing together the blues and yellows on the palette, the artist was able to create the perfect green for the leaves they were painting

.Their music was unique, offering a distinctive palette of tones and instruments

تعریف Pallet:

Pallet سکو و یا پلتفرم‌هایی هستند که برای جابجایی، نگهداری مصالح، اجناس و یا مواد مخلتف استفاده می‌شوند که به‌طور معمول از چوب ساخته می‌شوند. پالت همچنین می تواند به تشک حصیری و یا تخت موقت نیز اشاره داشته باشد.

.They spent all day operating the forklift and moving heavy pallets from one delivery truck to the next

.He spent the night watching over the animals in the barn, finally drifting to sleep on a pallet of old burlap sacks

ترفند به خاطر سپردن Pallet این است که متوجه شوید کلمه از نظر فیزیکی چگونه به نظر می‌رسد. دو L در پالت شبیه به ساختار واقعی یک Pallet است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *