آموزشی, درسنامه های رایگان, عمومی, واژگان

کلمه ریشه چیست؟ + مثال

آیا متوجه شده‌اید که برخی از کلمات مانند Action و Act و React شامل قسمت‌های مشابه‌ای هستند؟ این قسمت‌های تکراری کلمات، ریشه‌ هستند و یکی از مهم‌ترین اجزای سازنده زبان انگلیسی هستند.

در این بلاگ پست، نحوه عملکرد ریشه‌ها در انگلیسی را توضیح می‌دهیم، پیشوندها و پسوندها و همچنین برخی از نمونه‌های رایج ریشه‌ها را نیز با شما به اشتراک می‌گذاریم.

کلمه ریشه چیست؟

ریشه‌ها نوعی تکواژ (و یا قسمت‌ کوچکی از کلمه) با معنای مشخص هستند که می‌تواند با پیشوند و پسوند‌ها ترکیب شوند و کلمات جدیدی ایجاد کند، و یا گاهی اوقات به تنهایی به عنوان یک کلمه مستقل عمل کند. ریشه‌ها در زبان برای تشکیل کلمات مفید هستند و درک معانی آن‌ها می‌تواند به شما در تعریف کلمات جدید با همان ریشه کمک کند.

به عنوان مثال، ریشه Legal را در نظر بگیرید. این ریشه به خودی خود، یک کلمه مستقل (صفت) است که به معنای (required or permissible by law) (قانونی) است. شما می‌توانید Legal را با پیشوندها و پسوندهای رایج ترکیب کنید تا کلمات جدیدی مانند illegal و یا legalize ایجاد کنید. اگرچه این کلمات هرکدام دارای تعاریف متفاوتی هستند، معانی آن‌ها همگی به قانون و Law مربوط می‌شود، زیرا دارای ریشه‌ای یکسان هستند.

به خاطر داشته باشید که ریشه‌ها همیشه کلمات مستقلی نیستند. گاهی اوقات ریشه‌ها تکواژهای محدودی هستند، که برای تبدیل شدن به یک کلمه کامل، به پسوندها نیاز دارند. برای مثال ریشه کلمه ject  را در نظر بگیرید. به تنهایی، ریشه ject  یک کلمه نیست، اما اگر آن را با پسوندهای مناسب ترکیب کنید، می‌توانید کلماتی مانند reject، eject و یا interject را ایجاد کنید.

نحوه عملکرد ریشه‌ها در زبان انگلیسی

زبان انگلیسی، در کنار انگلیسی (English) بودن، کلمه زیادی را از زبان‌های یونانی، لاتین، فرانسوی و … قرض گرفته است که اغلب آن‌ها به عنوان ریشه استفاده می‌شوند.

به طور خاص، بسیاری از ریشه‌های انگلیسی از زبان لاتین و یونان باستان آمده‌اند. در طول چند هزار سال گذشته، دستور زبان و املای آن‌ها تغییر کرده است، اما با این حال، معانی برخی از ریشه‌ها هنوز هم امروزه با کلماتی که ایجاد می‌کنند قابل تشخیص است. به عنوان مثال، کلمه لاتین آب، aqua، هنوز به عنوان ریشه برای کلمات امروزی مرتبط با آب، مانند aquarium و یا aquatic استفاده می‌شود.

گاهی اوقات ریشه‌ها هنگام استفاده در کلمه‌ای دیگر، کمی تغییر می‌کند. برای مثال ریشه‌های describe و noise را در نظر بگیرید که به ترتیب از املا و یا صداهای متفاوتی را در کلمات Description و یا noisy دارند. این تغییرات اغلب به این دلیل اتفاق می‌افتد که صداهای مختلف با پسوند و یا پیشوند‌های خاص همخوانی دارند و یا تکامل زبان در طی صدها سال باعث تشکیل این کلمات شده است.

پیشوندها و پسوندها و ریشه‌ها

ریشه‌ها اغلب با پیشوندها، که در ابتدای کلمه قرار می‌گیرند و یا پسوندها، که در انتهای کلمه می‌آیند، ترکیب می‌شوند. با استفاده از پیشوندها و پسوندهای مختلف می‌توانید معنای ریشه‌ها را تغییر دهید.

به عنوان مثال، اضافه کردن پیشوندهایی مانند (dis-) و (un-) معنای ریشه‌ها را معکوس می‌کند، مانند کلمات disbelief یا uncertain، که به ترتیب معنای متضاد کلمه ریشه belief و certain هستند.

همان‌طور که گفته شد، برخی از ریشه‌ها به تنهایی یک کلمه نیستند. برای مثال ریشه astro را که کلمه‌ای یونانی به معنی ستاره است را در نظر بگیرید. این ریشه به تنهایی یک کلمه نیست، اما با ترکیب شدن با سایر پیشوند و پسوند‌ها می‌توانیم ترکیب‌های دیگری مانند، astronomy و یا astronaut را بسازیم.

دوره زبان پایه فصل4 - والا

در ادامه برخی از نمونه‌های رایج ریشه‌ها را خواهیم دید:

:civ

civil

civilization

uncivilized

civic

:friend

friendly

unfriendly

friendship

befriend

:doc

document

indoctrinate

doctor

documentary

:val

value

evaluate

valor

valid

:terr

terrain

extraterrestrial

subterranean

territory

:port

transportation

portable

import/export

portal

:gen

general

gender

generic

generate

genre

:audi

audio

audience

inaudible

audition

:scribe/script

describe/description

transcribe/transcription

manuscript

scribble

:cycle

bicycle

motorcycle

cyclist

cyclical

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *