تد تاک

تدتاک: دروازه‌ای به‌سمت یادگیری

دنیای تدتاک جایی است که ایده‌ها از مرز‌‌هایشان فراتر می‌روند و الهام بخش تغییرات بزرگ هستند و هر روز میلیون‌ها نفر از تدتاک استفاده می‌کنند.

ایده‌ها، ارزش انتشار را دارند (“Ideas Worth Spreading”)؛ این جمله شعار تد (TED) است.

تد (TED) مخفف سه واژه تکنولوژی (Technologyسرگرمی (Entertainment)، و طراحی (Design) است. تدتاک باهدف تحقیق و به اشتراک‌گذاری دانش‌ها و ایده‌های جدید، از طریق سخنرانی‌های کوتاه ایجاد شده‌اند و تدتاک‌ها از اهمیت زیادی برخوردار هستند، که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

فهرست مطالب

ویژگی‌ها و مزیت‌های تدتاک:

دانش و یادگیری

تدتاک‌ها طیف وسیعی از موضوعات، از علم و فناوری گرفته تا مسائل اجتماعی را پوشش می‌دهند. همچنین اطلاعات و دیدگاه‌های ارزشمندی را در زمینه‌های مختلف ارائه می‌دهند و به اشتراک می‌گذارند.

تدتاک‌ها به شما این امکان را می دهد که دانش‌های جدیدی به دست آورید و درک خود را از موضوعات مختلف گسترش دهید.

انگیزه و الهام گرفتن

در تدتاک‌ها اغلب افرادی حضور پیدا می‌کنند که کارهای قابل‌توجهی انجام داده‌اند، یا تجربیات منحصربه‌فردی برای به اشتراک گذاشتن دارند.

این سخنرانی‌ها می‌توانند بسیار الهام‌بخش باشند و به شما انگیزه دهند، زیرا اغلب داستان‌هایی را تعریف می‌کنند که در آن، افراد بر شرایط سختی غلبه کردند، علایق و یا احساسات خود را دنبال کردند و به موفقیت رسیده‌اند، و یا در زمینه‌ای خاص تأثیر مثبتی را به‌جا گذاشته‌اند.

آنها می‌توانند خلاقیت شما را شعله‌ور سازند، ایده‌ها را در ذهن شما ایجاد کنند و شما را تشویق به عملی کردن آن ایده‌ها کنند.

رشد و توسعه شخصیت یا self-improvement

بسیاری از تدتاک‌ها بر رشد شخصیت، بهبود خود و دستیابی به موفقیت در جنبه‌های مختلف زندگی تمرکز دارند. آنها توصیه‌های عملی، استراتژی‌ها و ابزارهایی را برای افزایش رفاه در زندگی، توسعه مهارت‌ها و نحوه رسیدن به اهداف ارائه می دهند.

دسترسی سریع و راحت

تدتاک‌ها معمولاً کوتاه هستند و از چند دقیقه تا حدود 20 دقیقه طول می‌کشند. کوتاه بودن ویدیو‌ها این امکان را به شما می‌دهد که حتی اگر زمان محدودی داشته باشید، در حین رفت‌وآمد به محل کار یا دانشگاه، و یا قبل از خواب آنها را تماشا کنید و همچنان دانش و ایده‌های ارزشمندی را به‌دست آورید.

همچنین تدتاک‌ها به‌صورت آنلاین و رایگان در دسترس هستند. پلتفرم تد دارای گفتگوهایی به چندین زبان و زیرنویس‌های مختلف است، که اطمینان حاصل می‌کند که افراد با پیشینه‌ها و فرهنگ‌های مختلف می‌توانند به محتوا دسترسی داشته باشند و از آن بهره ببرند.

در عصر اطلاعات، تدتاک‌ها مجموعه‌ای از محتوا و اطلاعات تخصصی باکیفیت را ارائه می‌دهد، که در زمان و تلاش شما در جستجوی حجم وسیعی از اطلاعات در اینترنت صرفه‌جویی می‌کنند.

تدتاک‌ها همچنین به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که ایده‌ها را به‌شیوهای مختصر و متمرکز ارائه می‌دهند. سخنرانان دانش، تخصص و ایده‌های خود را در یک بازه زمانی کوتاه خلاصه می‌کنند و این فرمت امکان یادگیری کارآمد را فراهم می‌کند و شما را قادر می‌سازد تا طیف وسیعی از موضوعات را کشف کنید و به‌سرعت آنها را یاد بگیرید.

تدتاک‌ها همچنین می‌تواند منبعی فوق‌العاده برای یادگیری و بهبود مهارت‌های زبان انگلیسی باشد.

در ادامه با ما همراه باشید تا یاد بگیریم که چگونه می‌توانیم از این ویدیو‌ها برای یادگیری و بهبود مهارت‌های زبانی استفاده کنیم؟

یادگیری زبان با تدتاک

1. دیدن ویدیو‌ها همراه با زیرنویس

تدتاک‌ها زیرنویس‌ها را به چندین زبان ازجمله انگلیسی ارائه می‌دهند. هنگامی که ویدیو‌ها را می‌بینید، زیرنویس را فعال کنید.

زیرنویس‌ها پشتیبانی بصری را ارائه می‌دهند، و به شما کمک می‌کنند تا با دنبال کردن کلمات گوینده درک خود را بهبود ببخشید. همچنین خواندن متن هنگام گوش‌دادن به سخنرانی می‌تواند درک شما را از واژگان، ساختار جمله‌ها و تلفظ کلمات افزایش دهد.

پس از داشتن پیشرفت کافی، می‌توانید زیرنویس را خاموش کنید، تا مهارت‌های شنیداری خود را بیشتر توسعه دهید.

2. برای شروع یادگیری، تدتاک‌های کوتاه را تماشا کنید

طول سخنرانی‌ها و ویدیو‌های تد متفاوت است، بنابراین با ویدیو‌های کوتاه‌تر که معمولاً حدود5 تا 10 هستند دقیقه شروع کنید.

این به شما این امکان را می‌دهد که روی موضوعات خاص تمرکز کنید و مهارت‌های زبانی را بدون احساس خستگی تمرین کنید. با به‌دست‌آوردن اعتمادبه‌نفس و مهارت کافی، به‌تدریج می‌توانید به سراغ ویدیو‌های طولانی‌تر بروید.

3. یادداشت بردارید و خلاصه‌نویسی کنید

در حین تماشای ویدیو‌ها، نکات کلیدی، واژگان و عباراتی را که برای شما برجسته و جدید است، یادداشت کنید. سپس، سعی کنید ایده‌های اصلی ویدیو را با کلمات خود خلاصه کنید.

این تمرین به تقویت درک شما از محتوا ویدیو کمک می‌کند و توانایی شما را برای بیان ایده‌ها به زبان انگلیسی بهبود می‌بخشد.

4. بر روی تلفظ و لحن تمرکز کنید

به تلفظ، لحن و ریتم گوینده توجه کنید. به بیان، الگوهای استرس و مکث‌های سخنران‌ها به‌دقت گوش دهید و تکرار جملات یا عبارات را برای بهبود تلفظ و لحن خود تمرین کنید.

5. با دیدن ویدیو‌ها دایره واژگان خود را گسترش دهید

تدتاک‌ها طیف گسترده‌ای از موضوعات را پوشش می‌دهد و شما را درمعرض واژگان متنوعی قرار می‌دهند. کلمات یا عبارات ناآشنا را یادداشت کنید و معانی آنها را جستجو کنید.

این کلمات جدید را در دایره واژگان خود بگنجانید و استفاده از آن‌ها را در جملات تمرین کنید. شما همچنین می‌توانید فلش کارت‌هایی درست کنید یا یک دفتر واژگان برای مرور و تقویت آنچه یاد گرفته‌اید داشته باشید.

همچنین برای یادگیری کلمه‌ها در جملات می‌توانید از جملات سخنران نیز استفاده کنید. زیرا آن‌ها همان کلمات را در موقعیت (context) موردبحث، استفاده می‌کنند و شما تفاوت‌های ظریف واژگان را درک می‌کنید و توانایی خود را در استفاده مناسب از کلمات بهبود می‌‌بخشد.

6. تکرار و تمرین

تکرار کلید یادگیری زبان است. تدتاک‌هایی را که برایتان جالب یا چالش‌برانگیز است، دوباره تماشا کنید. با مرور مجدد ویدیوها، می‌توانید توانایی خود را در درک زبان و یادگیری واژگان و ساختارهای جدید تقویت کنید.

7. استفاده از تکنیک shadowing هنگام دیدن ویدیو‌ها

Shadowing یک تکنیک یادگیری زبان است که در آن شما صدا را بلافاصله پس از شنیدن آن تکرار می‌کنید. شما مانند یک “پژواک” یا “سایه” عمل می‌کنید، به کلمات گوش می‌دهید و سپس آنها را با صدای بلند می‌گویید.

شما به سه صورت میتوانید از این تکنیک استفاده کنید:

  1. بدون pause کردن ویدیو و همزمان با سخنران، حرف‌های آن‌ها را تکرار می‌کنید.
  2. هنگام دیدن ویدیو، پس از هر جمله یا تعدادی از کلمات، آن را pause کنید و سپس آن‌ها را تکرار کنید. این روش تا حدی زمان‌بر است، اما درک عمیق‌تری از تلفظ و لحن به شما می‌دهد.
  3. پس از تماشای یک ویدیو، بخش یا عبارتی را انتخاب کنید که برایتان جالب یا چالش برانگیز است. آن را تکرار کنید و بر تلفظ، لحن و ریتم صحیح تمرکز کنید.

این تکنیک به بهبود Speaking شما کمک می‌کند و گوش شما را برای الگوهای گفتاری طبیعی آموزش می‌دهد.

8. ویدیو‌ها را با هدف تماشا کنید و برای خود اهداف یادگیری تعیین کنید

با استفاده از تدتاک‌ها اهداف خاصی را برای یادگیری زبان انگلیسی تعیین کنید. برای مثال، می‌توانید در هفته تعداد معینی از ویدیو‌ها را تماشا کنید، تعدادی لغات جدید را یاد بگیرید، و یا تمرین خلاصه‌سازی صحبت‌ها انجام دهید.

تعیین اهداف شما را در مسیر یادگیری زبان باانگیزه نگه می‌دارد.

حالا که با دنیای تدتاک‌ها آشنا شدید و می‌دانید که چگونه با استفاده از این ویدیو‌ها زبان انگلیسی را یاد بگیرید یا زبان خود را تقویت کنید، وقت آن است که شروع کنید.

با مراجعه به قسمت تدتاک‌های سایت و یا کلیک بر لینک زیر، می‌توانید اولین تدتاک خود را تماشا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *