سبک زندگی, مقالات

چطور خواب بهتری داشته باشیم؟

چطور خواب بهتری داشته باشیم؟

زمان مطالعه نوشته:9 دقیقه

به تمامي عامل هايي كه  باعث میشوند خواب بهتری داشته باشیم  
فكر كنيد،از استرس كار گرفته تا مسىوليت هاي خانوادگي و چالش هاي غير منتظره. بعيد نيست كه با وجود اين موانع گاهي كيفيت خواب خوب غير قابل دسترسي است .

اگر شما نمي توانيد اين موانع و عوامل را كنترل كنيد ، مي توانيد يك سري عادات را به خورد خود دهيد تا ترغيب به خواب خوب شويد.  از كارهاي ساده شروع كنيد .اگر در زمان بچگی برای به خواب رفتن نیاز به قصه شنیدن داشتید،امروزه میتوانبد پادکست‌ها را دنبال کنید.شنیدن پادکست در تخت‌خواب کمک میکند خواب بهتری داشته باشیم.در لینک زیر مقداری پادکست برای شما آماده شده است.

شنیدن پادکست‌های انگلیسی

چطور خواب بهتری داشته باشیم؟

برای رسیدن به پاسخ این سوال چند ترفند را مطرح میکنیم که باعث میشوند خواب بهتری داشته باشیم.در ادامه مطلب به بررسی آن‌ها میپردازیم.

1.برنامه خواب داشته باشید

هشت ساعت خواب در شبانه روز داشته باشيد و ان را بيشتر يا كمتر نكنيد. مقدار پيشنهاد شده براي داشتن يك خواب سالم براي افراد بالغ حداقل هفت ساعت مي باشد . گاهي برخي افراد فقط به هشت ساعت خواب براي تجديد انرژي خود لازم دارند.

بدنتان را مجبور كنيد يك ساعت مشخص به خواب رفته و در ساعت مشخصي هر روز بيدار شود .
ممكن است اين امر براي افرادي كه ساعت خواب درستي ندارند بسيار سخت باشد ولي بدن زودت عادت مي كند پس نگران نباشيد.
اگر بعد از بيست دقيقه به خواب نرفتيد اتاق خواب خود را ترك كرده و كمي تممد اعصاب كنيد؛ كتابي بخوانيد ، موسيقي آرامي گوش دهيد ، آب بنوشيد، كمي حركات كششي انجام دهيد  و خسته به تخت باز گرديد. اين كار را انقدر تكرار كنيد تا خسته شويد 

٢. خوردن مناسب

برای اینکه خواب بهتری داشته باشیم گر خيلي سير هستيد و يا خيلي گرسنه نخوابيد!در حالت كلي ، از خوردن وعده هاي سنگين قبل از خواب امتناع كنيد.عدم راحتي ممكن است شما را ساعت ها بيدار نگه دارد.قهوه ، نوشيدني هاي الكلي  و نيكوتين نيز مصرفشان نيازمند احتياط است.اثر تحريك كننده نيكوتين و كافئين ساعت ها طول مي كشد تا از بين برود.  و مي تواند اثر مخربي بر روي كيفيت خواب شما بگذارد.

3.اتاق خواب گرم باشد یا سرد؟

دمای ایده‌آل اتاق خواب برای اینکه خواب بهتری داشته باشیم دمای خنک‌ است. از این رو دمای ایده‌آل اتاق برای داشتن یک خواب خوب ۶۰ تا ۶۸ درجه‌ی فارنهایت(معادل 15 تا 20 درجه سانتیگراد) است. زمانی‌که ما به خواب می‌رویم، بدنمان به طور طبیعی دچار افت دما می‌شود. خنک نگهداشتن اتاق منجر به تسهیل این فرآیند می‌شود و با بهبود کیفیت خواب در ارتباط است.

4.آیا لازم است که هر روز در ساعت مشخصی بیدار شویم؟

گر چه بیش‌تر خوابیدن در آخر هفته ممکن است وسوسه‌کننده باشد. اما متخصصان معتقدند که بیدار شدن در یک ساعت تقریبا مشخص در تمامی روزها، کمک میکند خواب بهتری داشته باشیم و  بر روی کیفیت کلی خواب فرد تاثیرگذار است. خوابیدن بیش از ساعت از حد مشخص، می‌تواند ریتم شبانه‌روزی فرد را مختل کرده و به خواب رفتن در شب را دشوار سازد.

5.چه غذاهایی به داشتن یک خواب خوب کمک می‌کند؟

به طور کلی، داشتن یک رژیم غذایی سالم و غنی از سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل و گوشت، می‌تواند به بدن در رسیدن به یک برنامه‌ی خواب منظم کمک کند.کربوهیدرات‌های پیچیده که در لوبیاها، غلات کامل و بسیاری از سبزیجات یافت می‌شوند، می‌توانند از بالا رفتن و افت قند خون که ممکن است با خواب تداخل کند، جلوگیری کنند. جذب ویتامین‌های کلیدی (مانند ویتامین B یا تریپتوفان) که در خواب کامل نقش دارند، می‌تواند به تجربه یک خواب خوب کمک کند.خوردن میوه‌های حاوی ملاتونین مانند موز، آناناس یا پرتقال، می‌تواند در تنظیم خواب خوب به بدن کمک کنند. غذاهای غنی از تریپتوفان مانند تخم مرغ، آجیل، سویا و گوشت سفید نیز می‌توانند به استراحت بهتر فرد کمک کنند.

6.چرا نمی‌توانم به خواب بروم؟

هر شب، دلایل متعددی وجود دارد که باعث می‌شود خواب سخت‌تر اتفاق بیفتد. برخی از این دلایل شامل موارد زیر است:

  • بیش از حد خوردن
  • ورزش کردن در نزدیکی زمان خواب
  • نگاه‌کردن به صفحات گوشی یا تلویزیون درست قبل از خواب
  • اضطراب ناشی از یک روز شلوغ

اگر بی‌خوابی تنها برای یک مدت کوتاه باشد، نیازی به نگرانی نیست. اما اگر بیشتر از ۴ هفته طول بکشد و به هیچ طریقی رفع نشود و یا نتیجه‌ای نداشته باشد. ممکن است لازم باشد که با یک متخصص مشورت کنید.

6.آیا تماشا کردن تلویزیون در تخت‌خواب اشتباه است؟

تماشا کردن تلویزیون در تخت‌خواب می‌تواند به چندین شیوه سبب ایجاد اختلال در خواب شود مانع از این شود که خواب بهتری داشته باشیم. اولا این‌که نور آبی ساطع شده از بسیاری از وسایل الکترونیکی می‌تواند ریتم شبانه‌روزی فرد را مختل کند و به خواب رفتن فرد را دشوار سازد. اگر کسی حین تماشای تلویزیون خوابش ببرد، نور ممکن است به پلک‌هایش نفوذ کرده و خواب او را مختل کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *